Rólam mondták

"Ami tetszik abban, amit és ahogy csinálsz, hogy soha nem kérdőjelezed meg azt (vagy én nem tapasztaltam ilyet eddig), hogy az, amire valaki vágyik, amit célul tűzött ki, az "jogos-e". Ezt azért emelem ki, mert ezzel volt már egy negatív tapasztalatom."
Hidvéginé Dr Török Mária

2013. május 27., hétfő

Hogyan fogadd a kritikát?


Van egy oldal, amelynek napi bejegyzéseivel indítom és fejezem be minden napomat. Rendhagyó módon most "idegen tollakkal ékeskedem": ebben a bejegyzésemben a tegnapelőtti, a tegnapi és a mai bejegyzésük rövidített változatát hoztam nektek:


Hogyan fogadd a kritikát?

  
A bírálat jobb emberré formálhat, ha a következő három dolgot teszed:


 1) Ne azt halld meg, hogy mit mondanak, hanem arra figyelj, ki mondja! 
Ha olyan valaki bírál, akit tisztelsz, figyelj arra, amit mond. Ha olyan valaki, aki folyton kritizál, ne tartsd sokra a véleményét, valószínűleg csak a saját keserűségét vetíti ki rád. A lényeges kérdés ez: vajon, aki bírál, tényleg őszintén segíteni akar?

 2) Ne vedd magad túl komolyan! 
Ha tudunk nevetni magunkon, és tudunk tanulni a hibáinkból egyre érettebbek leszünk.

 3) Tudj különbséget tenni építő és romboló kritika között! 
Tanuld meg feldolgozni a kritikát! Kérdezd meg:
a) Milyen lélek szólt belőle? - Ha a bírálatot kedves lelkülettel adták, akkor tudhatod, hogy építőnek szánták.
b) Mikor hangzott el a bírálat? - Ha valaki nyilvánosság előtt bírál, akkor ritkán teszi azt jó szándékkal.
c) Miért mondták a kritikát? - Mindig kérdezd meg: „Ezt most azért mondta, mert jót akart nekem, vagy csak saját fájdalma beszélt belőle?”





Ahhoz, hogy jól tudd kezelni a kritikát:

1) Lelkileg és érzelmileg éretten kell viselkedned.
A kimerültség befolyásolhatja azt, hogyan viselkedsz, amikor nyomás alatt vagy. Amikor kimerült vagy, könnyen túlérzékennyé válsz, és megsértődsz ahelyett, hogy a kritikát a növekedésre való lehetőségként fognád fel.

2) Meg kell értened, hogy a jó emberek is kapnak bírálatot.
Azok az emberek, akiknek már van előzetes véleményük, és a gondolkodást kikapcsolták, nem fogják megérteni … a viselkedésedet. Ezért, ha a te elképzeléseid és értékrended ütközik az övékével, próbálj nagylelkű lenni!

3) Legyen mindig jó hozzáállásod!
Saját magatartásod sokkal nagyobb kárt okozhat, mint bárki másé!




Amikor bírálatot kapsz:

1) Összpontosíts a célodra, és változtass azon, ahol hibáztál!
A legtöbben éppen fordítva teszik, ha bírálat éri őket: változtatnak a céljukon, és a hibáikra koncentrálnak. Tehát ahelyett, hogy kétségbeesnél a hibáid miatt, számíts rá, hogy hibázni fogsz, tanulj belőle, lépj tovább, és végezd el a munkád! Ne engedd, hogy kudarcaid megállítsanak – inkább építkezz az általuk szerzett tapasztalatokra és engedd, hogy a kritika élesítsen!

2) Tölts időt megfelelő emberekkel!
A szabadidődet olyan emberekkel töltsd, akik építenek, ne olyanokkal, akik rombolnak. Ha a megfelelő emberekkel minőségi időt töltesz, az erősíti a hitedet és a leggonoszabb kritika hatásai ellen is felvértez. Attól is megvéd, hogy magaddal szemben túl kritikus legyél. Emelkedj bírálóid fölé ahelyett, hogy leragadnál az ő szintjükön!




Hogyan viseltetnek a kritika iránt a győztes jellemek?

Abban a pillanatban, amint kiemelkedsz a tömegből, az emberek felfigyelnek rád, és nem mindig azok, akiket szeretnél, hogy felfigyeljenek. Gyakran előfordul, hogy amint az események feltárulnak, világossá válik minden, ami miatt kritizáltak, te pedig igazolást nyersz. Ehhez azonban tovább kell haladnod.

George Bernard Shaw, az ír drámaíró valóban sok kritikát kapott – de tudta, hogyan kezelje őket. Egyik nyitóelőadása után egy színikritikus kiállt a nézőközönség elé, és ezt mondta: „Ez gyalázatos!” Shaw maga is kiállt, és így válaszolt: „Egyetértek, de mit tehetünk mi ekkora tömeg ellen?”



Bátorság nélkül csupán jó ötletek – és tévedések miatti bánkódások – halmaza vagyunk. A legtöbb kihagyott lehetőséget nem hagytuk volna ki, ha hajlandók lettünk volna túltenni magunkat a kritikákon, és megragadtuk volna, ami kínálkozott. Mindannyian félünk.

A különbség azonban ez: a győztesekben erősebb a haladás utáni vágy, mint a kockázat miatti vonakodás. Könnyebb együtt élniük annak emlékével, hogy megpróbálták, de nem sikerült, mint azzal, hogy meg sem próbálták. Tudják, hogy a kudarc a siker elkerülhetetlen része, és tisztában vannak vele, hogy a kudarcok mindig vonzani fogják a kritikát. Mégis, míg mások félnek elindulni egy új lehetőség felé, a győztesek inkább attól félnek, nehogy kihagyják a lehetőséget!



A teljes bejegyzést ITT tudjátok elolvasni, kiválasztva 2013. május 26-át, 27-ét, 28-át és 29-ét.



Széles Anikó
coach, piac- és közvéleménykutató
 
+36-20-421-1371
aniko.szeles@gmail.com
Skype: iranytuaniko